Praktiskt om studieresor
När och vart ska man resa?
Hur länge ska man vara borta och till vilket land ska man åka? Ofta har man redan bestämt resmål och vet vilken tid som passar bäst, men ibland är det svårt att välja. Vi har lång erfarenhet av att föreslå det som passar dig och din grupp bra.
När ska man åka? Ett enkelt svar är före vårbruk och efter älgjakt. Men alla är ju inte beroende av det och kan vara mer flexibla. Om du vill gå ut med ett nytt program och få med deltagare behöver du oftast vara ute minst ett halvår i förväg.
Hur lång ska resan vara?
4-6 dagar är det vanliga om man reser inom Europa. Om du vet med dig att dina medresenärer har kort om tid är det bra att leta resmål med direkt flyganslutning och morgon samt kvällsflyg för att kunna utnyttja dagarna helt på resmålet. Fler och fler länder blir mer strikta i restriktionerna om regler motsvarande vår 48-timmarsregel för gårdsbesök, vilket begränsar innehållet i korta resor.
Hur stor är en lagom grupp?
20 personer är en bra grund för att hålla priset nere, ju fler man är desto lägre pris. För att få ut det mesta av gårdsbesöken brukar 35 personer vara en lämplig övre gräns. Vi har också några mindre grupper på cirka 10 personer som regelbundet bokar studieresor genom oss.
Guider?
Det är ofta guiden som gör resan. En erfaren och engagerad guide/reseledare tar hand om gruppen och kan berätta om landet. Guiden är van vid att lösa eventuella problem och vet om det går att ta en alternativ väg för att se något mer. Vi gör alltid vårt bästa för att hitta lantbrukskunniga svensktalande guider som dessutom kan sitt lands historia och kultur. För varje resa och grupp gör vi en avvägning vad som är viktigast för gruppen och letar fram den guide som passar bäst.
Vad finns det för garantier?
När man bokar transport och reseprogram genom samma leverantör har man garantier för att transporten hem ordnas om något oförutsett inträffar. Man får också pengar tillbaka som man förbetalt om arrangören går i konkurs. Detta gäller om resebyrån har lämnat garantier till Kammarkollegiet vilket N&N resor förstås har gjort, i vårt bolagsnamn Discover Sweden Tours AB.
VIKTIGT ATT VETA OM RESEGARANTIER
Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när en resa blir inställd eller avbruten. Resenären kan då ansöka om ersättning ur resegarantin. Resegarantilagen gäller för:
Paketresor
En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst, som utgör en inte oväsentlig del av arrangemanget och som inte är direkt knuten till transporten eller inkvarteringen, som t.ex. hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till ett idrottsevenemang. En paketresa måste vara längre än 24 timmar eller innehålla inkvartering. En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som är knutna till varandra. Resegaranti ska finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till privatpersoner eller företag.
För att utgöra en paketresa ska resetjänsterna ha satts samman i ett paket och sålts av ett enstaka företag. Men det kan också bli en paketresa om du köper flera olika resetjänster, om något av följande uppfylls:
- Du har bokat resetjänsterna från ett enstaka försäljningsställe, till exempel en webbplats eller hos en resebyrå, där tjänsterna valts ut av dig innan du har accepterat att betala.
- Företaget har sålt, erbjudit eller tagit betalt för resetjänsterna till ett gemensamt pris för flera resetjänster.
- Resetjänsterna har marknadsförts som en paketresa eller liknande, till exempel en charterresa eller all inclusive-resa.
- Resetjänsterna har satts samman efter att du och företaget ingått ett avtal som ger dig rätt att välja bland ett urval av tjänster. Det kan till exempel vara ett presentkort för olika valfria resetjänster eller hotell med spabehandlingar där du väljer behandlingar först på plats på hotellet.
- Du har köpt resetjänsterna på internet av separata företag, där det första företaget, arrangören, överförde uppgifter om dig (namn, e-postadress och betalningsuppgifter) till ett annat företag som du inom 24 timmar från första avtalet slöts bokar en annan resetjänst med.
Ansökan om ersättning skall ha kommit in till Resegarantinämnden senast tre månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.
För mer information gå in på Hallå Konsument eller ring Kammarkollegiet/ Resegarantinämnden på 08-700 08 00.
Läs gärna mer om resegarantier på konsumentverket.se
N&N resor/Discover Sweden Tours AB är också medlem i SRF och vi följer deras allmänna villkor för paketresor. Läs mer om SRF här.